Od 1 stycznia 2013 r. zniesiono niektóre zapisy dotyczące obowiązku meldunkowego.
Ułatwienia w kwestiach meldunkowych wprowadzono ustawą z dnia 07 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r. poz. 1407).
Zgodnie z nowymi przepisami nie trzeba najpierw wymeldować się w jednym urzędzie, aby w drugim urzędzie dokonać zameldowania. Wszystkie te czynności wykonać można w jednym urzędzie, z chwilą zameldowania się w nowym miejscu.
Od 01 stycznia 2013 r., przy dokonywaniu meldunku, nie ma obowiązku podawania informacji o:
Zniesione zostały sankcje karne m.in. dla obywateli polskich i obywateli UE, za niedopełnienie obowiązku meldunkowego.
Dłuższy jest też termin na zgłoszenie meldunku, z dotychczasowych 4 dni, termin został wydłużony do 30 dni.
Zgodnie z oczekiwaniami obywateli można dopełnić formalności meldunkowych w urzędzie przez ustanowionego pełnomocnika. Oznacza to, że ustanowiony pełnomocnik będzie mógł m.in. zarówno zameldować, jak i wymeldować z miejsca pobytu stałego oraz z miejsca pobytu czasowego, trwającego ponad 3 miesiące.
Ponadto od 01 stycznia 2013 r. nie ma obowiązku zameldowania obywateli polskich oraz obywateli UE na pobyt czasowy, nie przekraczający trzech miesięcy.
Właściciele, dozorcy i administratorzy nieruchomości oraz zakłady pracy nie mają obowiązku weryfikowania dokonywania meldunku przez mieszkańców lub pracowników.
Nie ma także obowiązku meldunkowego wczasowiczów i turystów.
Zgodnie z ustawą obowiązek meldunkowy zostanie zniesiony z początkiem stycznia 2016 r.
IAP Portal - (C)opyright by TELEKOM.pl Sp. z o.o.